Archief Rogger motorsailer
Aanpassingen interieur Rogger FD3 De Wildebeest stuurde foto's
op met een aantal interessante aanpassingen van het interieur: 1. Een verruimde keuken met Delfts Blauwe tegels zoals op de eerste Roggers werden geïnstalleerd. 2. Een Force 10 dieselkachel met dekdoorvoer
boven de 'kaartentafel'. 3. Het aluminium profiel van de deur naar de natte ruimte omdraaien, waardoor de (vouw)deur naar buiten draait om meer ruimte binnen te krijgen.

Tevens wordt binnenkort een BIO-TOILET geïnstalleerd van het merk Airhead: www.airheadtoilet.com.
Bovenstaande schets laat zien hoe dit toilet past in de beschikbare ruimte op de Rogger. De rode lijn geeft het bestaande ruimteprofiel aan. De zwengel (links of rechts
geplaatst) kan eventueel iets verkort worden of door een wieltje vervangen worden. De maten zijn in inches.Hieronder een rapport van een Airhead gebruiker:
Does your composting head work?
For those of you who don't know, most boats have a tank to hold sewage. Once it's full you have to haul ass to a pump-out station where they transfer the
contents into the city's water treatment system. In the US, there is a law that allows one to dump sewage 3nm offshore, so some people just head out a little
ways and dump it. In places like Alaska, three miles offshore could be the middle of an open bay which opens to the ocean, thanks to Reagan's modification
of some of the sewage laws for cruise ships. In Canada, you can dump it anywhere, although they are starting to request you don't in some areas.
Anyway, we've found that finding a pump out station in Washington was a cakewalk, but in Canada and Alaska, forget it. They just don't care. Things are
changing in Canada , but not fast enough. Since our holding tank took up a ton of space, we took a chance on a product called the "Air Head". They have
a unique design which is different from all the other composting toilets; it separates the liquids from the solids. This allows it to compost the solids with less
energy because the liquids do not need to be evaporated.
We've used it since 2003 and we can say, "Yes it works." It doesn't stink. (If it does stink, then it isn't composting correctly.) It is small and it gave us a ton
of storage space back. However it does have quirks. You have to be mindful of the moisture content in cold environments. If it gets too wet, you have to
add more composing medium (coconut pith, or peat moss) and sometimes hit it with a small dose of enzymes. Likewise, if it gets too dry, you have to add water.
The solid tank will last the two of us for 2 to 4 weeks depending on the temperature of the environment. Cold environments are harder to compost. Now
that we are in a more tropical climate, we are getting about 6 weeks of use out of the solid tank. We can extend its use by using the shore-side facilities when they are available.
The liquid tank will last about 1.5 days to 2 days. We carry two of them. Urine by itself is almost sterile, so dumping it where allowed has less of an impact
than the bacteria loaded solids. Also, the small containers fit easily into a shopping bag and can be discretely dumped in a public toilet.
Probleem uitlaatgassen De watergekoelde uitlaat van de Perkins 4.236 in een Rogger 10.50 bevindt zich aan stuurboordzijde ter 'hoogte' van de achterkant van het
stuurhuis, ca. 15 cm boven het water. Tijdens het varen ontstaan luchtwervelingen achter het vaste stuurhuis van het type FD2. Daardoor slaan bij
bepaalde windrichtingen de (niet zichtbare) uitlaatgassen terug in kuip en stuurhuis. En dat is onaangenaam.
De voorzitter heeft dit probleem voorgelegd aan de Waterkampioen en een aantal watersportvrienden. Een aantal suggesties zijn geopperd: de
uitlaat naar achteren verplaatsen, de uitlaat enkele cm's onder water laten uitmonden, strips op de romp plaatsen waardoor de uitlaatgassen
langs de romp worden geleid en een haakse bocht op de uitlaat plaatsen. De laatste suggestie wordt momenteel uitgeprobeerd op de Oostzee. Onderstaande video toont het probeersel. Resultaten zijn nog niet bekend.
OPROEP: Iedereen die ervaring heeft met dit probleem en een oplossing kent, wordt vriendelijk verzocht de voorzitter te e-mailen roggermotorsailerclub@gmail.com
Vraag: isoleren voorkajuit Standaard zijn de wanden van de voorkajuit geïsoleerd met vloerbedekking en het plafond met plafondplaten. Normaliter een prima oplossing,
maar onvoldoende voor ons Roggerlid in Londen die op haar Rogger/FD2 overwintert. Wie heeft ervaring met een betere isolatie van de voorslaapkamer ? Laat het de club en het betreffende lid weten.
Video Rogger 46 (14 meter) Op YouTube staat een video van een Rogger 46 (10 minuten). Nog nooit de grootste Rogger van binnen en buiten gezien? Klik op http://www.youtube.com/watch?v=QsF_YUWARpk&hl=nl .
Wij nodigen andere Rogger-bezitters uit een (kort) filmpje van hun Rogger te maken om die op de site te zetten.
Osmose perikelen
N.a.v. een vraag van de Rogerius over osmosebehandeling, heeft de Maybe de volgende ractie:
Als dampdichte laag gebruiken Vinyguard Silvergrey 88 van Jotum, dit in 4 lagen aanbrengen met tussen de lagen 3 dageng drogen, Dit in
verband met het uitgassen van elke laag. Doet men dit niet dan gaat de onderliggende laag blazen vormen en is al het werk voor niets geweest!!!!! Neem de tijd tussen de lagen!!!!
Als antifouling gebruiken de producten van Jotum, in de kleuren blauw en rood verkrijgbaar. De producten zijn betaalbaar en goed te verwerken bij lage temperaturen.
Als u meer info wil, kijk dan op de Nederlandse site van Jotum waar alle info uitgebreid is vermeld.
De Maybe van het najaar kaal gemaakt en de osmose blazen (best wel groot) open geslepen en laten drogen met regelmatige tussen posen
gespoeld met zoetwater,dit om de zuren die naar buiten komen weg te spoelen. De gaten opgevuld met glasvezelplamuur en afgewerkt met fijn plamuur,4 lagen primer (van genoemd merk) erop met één laag antifouling.
De opmerking in het verhaal van,het schip "met osmose overleeft je wel" is terecht,echter er niets of onvoldoende aan doen is toch een risico
nemen. U moet het proces zien te stoppen en niet door het schip tot op het laminaat kaal laten maken voor de hoofdprijs want dat heeft geen zin
als het schip niet goed gedroogd wordt. In een oven met de daarbij behorende temperaturen,dit is voor een bestaand schip ondoenlijk. We
moeten het proces zien als de een brand (u leest het goed een brand): wat doen we om een brand te bestrijden (denk aan de brand driehoek). Neem één van de hoeken weg en de brand is onder controle en gaat uit!!!
Dit is met osmose ook zo, als één van de voedingstoffen wordt weg genomen sterft het proces gedurende een tijd uit, Dit is geen sprookje want
het is proefondervindelijk bewezen bij twee van mijn vorige schepen, te weten een Pion en een Tarpan-kottertje.
Nogmaals laat u niet door angst op onkosten jagen want dat is helemaal niet nodig als u de bewerking zoals hier voor beschreven toepast. Succes gewenst van de Maybe.
Hieronder drie afbeeldingen van het prachtige resultaat met de Maybe. In de witte 'baloons' bij het onderwaterschip staat respectievelijk:
Ca. 20 osmose-plekjes met een diameter van ongeveer 5 cm.

- kaal gehaald - geschuurd met korrel 40 en exentrische schuurmachine - gaten vullen met glasvezelplamuur
- afwerken met fijnplamuur - vier lagen primer, eerste laag met kwast - vervolgens één laag zelfslijpende anti-fouling: dampdicht en tegen aangroei.
- eindresultaat met uitgebalanceerde schroef (Hartog in Dordrecht) - nieuwe anode (Mac Duff)
- boven de waterlijn is het schip drie jaar geleden in de Polytrol gezet: ijzersterk en gemakkelijk in onderhoud.
Een jaar na bovenstaande behandeling is de Maybe weer uit het water gehaald en ziet het onderwaterschip er nog steeds perfect uit.
Osmose en vuilwatertank De Rogerius
krijgt een flinke opknapbeurt: - De hele buitenboel gaat dit voorjaar opnieuw in de lak.
- Het onderwaterschip heb ik met bandschuurmachine en trilschurmachine kaal gemaakt tot op de dampdichte laag. Er is een oppervlakkige
mate van osmose. Afgelopen zomer kwam ik een Duitse roggerbezitter tegen op Borkum die dezelfde mate van osmose beschreef. Hij had er
twee deskundigen bijgehaald die hem hadden geadviseerd om het zo te laten. De boot zou de eigenaren zonder twijfel overleven. Ook al ben ik
iets jonger, heb ik besloten ook naar dezelfde adviezen te luisteren. Ik heb de osmosegebieden in de zachte zeep gezet en laat de boel deze
winter lekker logen en drogen. Komend voorjaar een nieuwe dampdichte laag er op en een antifouling. Ik weet nog niet welke antifouling ik ga
kiezen. Coppercoat lijk heel duurzaam maar zeer prijzig. Ik ben niet zo weg van zelfslijpende antifoulings. Wie heeft er goede ervaringen met betaalbare harde of gladde antifouling?
  
- Nu ik toch bezig ben heb ik ook een oplossing bedacht voor de vuilwatertank. Door het opofferen van het wastafeltje is er plaats ontstaan voor 2
x 20-liter vuilwatertank. Wij gebruikten de kraan daar uitsluitend als douche. Ik heb een stevige Y-klep van Jabsco gemonteerd waarvan een
uitgang verbonden is met een van de tanks. Het lastigste was het monteren van een slangtule met bocht op de schroefdop. Verder een ontluchting
in de tank via een kleine maat huiddoorvoer De ontluchtslang sluit ik met een T-stuk aan op het hoogste punt van de afvoer van de bilgepomp. De
ontluchtslang zit met een gardena snelkoppeling gemonteerd. Verder nog twee snelkoppelingen gemaakt als dop voor opslag en vervoer van de
volle tanks. Met 2 x 20 liter heb je even veel volume als de kleinste vuilwatertank die in de handel wordt aangeboden. Het voordeel is dat je deze
tanks hanteerbaar zijn. Zonder montage van een pomp of afhankelijkheid van een afzuiginstallatie in de haven kun je deze tanks legen. Dit soort
tanks worden regelmatig voor enkele euro's per stuk op marktplaats aangeboden. Voor rond de honderd euro en wat knutselwerk heb ik een
handzame oplossing om met het lozingsverbod om te gaan. Ik kan helaas nog niet vertellen hoe het in de praktijk bevalt. Zie bovenstaande foto's
voor de details. Wie nadere info wil over de praktische uitvoering kan mij mailen.
Wie vragen heeft of de Rogerius kan helpen, neme contact op.
Een eenvoudige oplossing voor Roggers zonder vuilwatertank: het Flex-Toilet Het lozingsverbod in het kort.
Op 1 januari 2009 wordt het lozingsverbod voor pleziervaartuigen van kracht. Vanaf dan mogen de toiletten niet meer naar buiten worden geloosd. Feitelijk zijn pleziervaartuigen maar verantwoordelijk voor 1% van
de vervuiling van het totale oppervlaktewater. Waarom dan toch een lozingsverbod? Reden is de hoge concentratie E-coli bacterie in het water waar pleziervaart, zwemmers en surfers in elkaars nabijheid
verblijven. Jaarlijks worden tienduizenden recreanten ziek en krijgen maag-darmklachten, last van de luchtwegen of gehoor door het door toiletten verontreinigd recreatiewater. Spoelwater van de keuken,
wasbak en douche vallen daarom niet onder dit lozingsverbod.
Het lozingsverbod geldt voor zowel Nederlandse als buitenlandse pleziervaartuigen van 2,4 tot 24 meter
lang. Historische schepen van voor 1950 en wedstrijdschepen zijn uitgezonderd. Het verbod geldt voor alle Nederlandse wateren tot 12 mijl uit de kust. De watersporter mag zelf bepalen hoe aan het lozingsverbod
te voldoen. Een ingrijpende mogelijkheid is het inbouwen van een vulwatertank met slangen, afsluiters en afzuig opening en ontluchting. Eenvoudiger en goedkoper kan echter ook. Veel watersporters hebben nog
geen keuze gemaakt en nog niet voorbereid op het lozingsverbod.
De eenvoudigste en goedkope oplossing. Wij hebben, als meest eenvoudige en goedkope oplossing voor het lozingsverbod, het Flex-Toilet
ontwikkelt en brengen het sinds 2008 op de markt. Het Flex-Toilet is een universeel toepasbaar droogtoilet die zonder aanpassingen is aan te brengen op het bestaande scheepstoilet. Daardoor is het de oplossing
voor alle watersporters die geen behoefte hebben aan een verbouwing van hun boot, een flinke investering, extra storingen aan het toiletsysteem, mogelijke geurtjes aan boord en een regelmatige gang naar de
zwartwater afzuiginstallatie. Het Flex-Toilet is uiteraard ook prima bruikbaar bij storingen aan het toiletsysteem, tijdens klussen als de boot op het droge staat, bij boten zonder toilet etc.
Zie voor het gebruik: http://www.flex-toilet.nl/Video/Video.html .
Twee interessante leermomenten van de Willem Barentsz
Vorig jaar overkwam het ons geregeld dat het toerental van de motor spontaan toenam en na enkele seconden weer normaal werd. Het
gebeurde te vaak om het op een incident te gooien en dan vaart dat toch niet lekker meer. Eerste gedachte was de regulateur maar alvorens
dure reparaties te overwegen zijn wij bij een Perkins monteur hier in de buurt langs geweest. Echt uitsluitsel gaf hij niet maar gedurende die
periode had hij relatief veel mensen met dichtgeslagen brandstoffilters langs gehad. Dat zou bij ons ook het geval kunnen zijn. Volgens hem
voeren wij mogelijk met verstopte filters en lieten zij wel voldoende brandstof door om de motor te laten draaien. Op momenten dat het filter iets
meer doorlaat neemt je toerental toe, waarna het na enkele seconden weer terug valt naar normaal (met verstopte filters). Ik heb dus vorige
maand de brandstoftanks schoon gemaakt en kon mij vrij snel vinden in deze verklaring. Er dreef best veel vuil in de brandstof rond. Tanks dus
schoon gemaakt, gelijk de afsluiters op de tanks vervangen, de brandstof gefilterd en terug in de tank, en hierna zonder problemen gevaren. Normaal denk je bij afnemend toerental
aan verstopte filters, maar dit kan dus ook.
Het tweede geval betrof de keerkoppeling.
Deze slipte al enige tijd maar vorig jaar kwam hij soms erg laat in zijn achteruit; daar gingen echt vele
seconden overheen. Vaart ook niet echt lekker als je in drukke havens wilt afmeren. Mogelijke oorzaken waren versleten platenpakket of versleten
remband. Laten reviseren werd door dezelfde monteur als hierboven als oninteressant omschreven. Door de benodigde tijd en vermoedelijk veel
te vernieuwen onderdelen duur. Nu bestond de mogelijkheid om een reeds gereviseerde Paragon over te nemen maar dat heb ik nog niet
gedaan. Ik kreeg van hem als tip om een vulring van de bout waarmee de bandrem wordt afgesteld, weg te nemen. Had het geen effect, dan
moest ik de ring weer terug plaatsen. Het was volgens hem een simpele handeling die het proberen waard was. En ondanks de vetgedrukte opmerking in de manual om van die bout af te blijven heb ik dit gedaan.
Resultaat: de achteruit heeft nog nooit zo goed ingegrepen. Het betreft natuurlijk slijtage maar ik kan nog even een vrij prijzige vervanging van de
Paragon uitstellen. Toch prettig iemand in de buurt te hebben die echt iets van deze motoren en koppelingen afweet.
Vernieuwen uitlaatbocht Perkins 4.236 De uitlaatbocht op het spruitstuk van de Perkins 4.236 in de 'fifty' is 13 jaar jaar geleden vervangen door een nieuwe bocht van ijzer. De uitlaatgassen van een paar honderd graden worden in deze bocht door het inspuiten van koelwater uit de motor gekoeld tot ca. 70 à 80 graden.
Oorspronkelijk was deze bocht omwikkeld met een windsel van asbest en later vervangen door glasvezelband om gezondheidsredenen. Na 13
jaar begon de bocht door te zweten. Nadat het het band verwijderd was, zag de bocht er als volgt uit:
en na 100 meter varen als volgt: 
De vier moeren en ijzeren tapeinden zaten zo vastgeroest, dat de monteur de hele bocht van het spruitstuk moest afslijpen met een haakse slijper.
Bij een constructiebedrijf isk een RVS bocht nagemaakt a.d.h.v. de oude bocht: kosten € 450 (2008).
en van onderen gezien  De monteur heeft de vier tapeinden uit het spruitstuk verwijderd middels uitboren (boor 4 en 7 mm) en daarna met tap 8 mm de restanten
verwijderd. Daarna opnieuw gemonteerd met hittebestendigepakking ertussen en vier RVS bouten M. Tot slot is de bocht opnieuw omwikkeld het de hittewerende band van glasfiber.
NB. Controleer of er water in het spruitstuk en/of boven de cylinders is gelopen, wanneer de bocht breekt. Dit kan ernstige schade aan de motor veroorzaken.
Electrolyse-bestrijding Op de schroef van een Rogger FD2 komt een vreemde uitslag voor zoals op onderstaande afbeelding te zien is. te zien is. Een deskundige
(de heer Meijer van LIPS / Kampen) denkt dat het een lichte vorm van electrolyse is. Oorzaak onbekend. De schroef kan hierdoor
ontzinken. De anodes aan weerszijden van de schroefas (de knoop voor intimi) werken niet. Als proef is naast de anode OM de schroefas een dubbel annode (aluminium) op het roerblad aangebracht.
Aan het eind van vaarseizoen 2008 wordt gerapporteerd over het resultaat. 
Iedereen die ervaring heeft met deze vorm van uitslag, laat het de webmaster weten.
De reactie van de Maybe in mei 2008. "Ten eerste, lees mijn verhaal hier over en wat ik er op de Maybe aan heb gedaan om het te voorkomen, dit tot volle tevredenheid. Het volgende neem ik waar op bovenstaande foto, de anodes bij de knoop (verdikking naast de schroefas) hebben geen contact met de andere
metalen t.w. buitengaland. Het zelfde is het geval met de anodes op het roerblad, die zullen alleen het roer beschermen,maar nooit de schroef. Nog een suggestie ter bescherming van de schroef die zeker werkt is, zet een zinkanode dop op de schroefas, zie foto Maybe verderop op de
site.
Het resultaat van de anodes op de Rogger na een vaarseizoen. De Maybe heeft volledig gelijk gekregen. Na het vaarseizoen waren de aluminium anodes op het roerblad weliswaar aangetast, maar de
vreemde uitslag op de schroef van de Rogger is opnieuw verschenen. Om deze vorm van electrolyse te voorkomen dient dus de oplossing van de Maybe gekozen te worden.
History of Dinzonny, a Rogger 36
 With regard to the article on your website, from PBO 478 of October 2006, the Rogger was an Rogger 36 bought by Larry as mentioned in the story. I think this was in the
early eighties. She was originally built in Stangate Marine in 1979 for a boxing promoter, costing around 34,000 Pounds Stg.,a large price at the time. She was called MI
BONITA .She lived in Galway Bay until the owner was tragically drowned.She was then brought to Kilmacsimon Quay on the Bandon River, up-river from Kinsale in County Cork.
There, in 1988, I fell in love with her--love at first sight, you might say. That love has endured to the present day.We- my partner and I, (now my wife) acquired her and began
the task of bringing her back to her former glory. We re-named her Dinzonny. Contrary to nautical superstition about bad luck coming with a change of name, she has been
the luckiest and happiest boat one could wish for. In October 1988 a friend and I took her to Falmouth where my wife and I lived on board in the old marina there.
June1989 we sailed to Le Havre and traversed the Seine, Saone-Marne, Rhone, and on to the Med via Cap d'Agde on to Majorca for two years and Puerta de la Duquesa for the next two years.
Personal tragedy required us to return to Cork in the end of 1992. Dinzonny remained in Duquesa until 1999, when I hired a skipper to bring her home via the Midi Canal.
Once again we had to renovate the whole ship. Since then we have launched her every year from her winter hard stand in Crosshaven Boat Yard and she is moored in
Monkstown Bay in Cork Harbour from May through September.
Aanpassingen op de Rogerius
Hieronder een aantal verbeteringen die de Rogerius op zijn Rogger FD3 heeft aangebracht:
Wadstutten
  
Van twee lattenbodems een veel comfortabeler bed gemaakt.

De ene ligger van de lattenbodem kun je voor 3/4 in een stuk laten. Het deel tegen de rond lopende buitenzijde in 4 delen vast zetten; zo veel mogelijk aan de rand.
Het is belangrijk dat je lattenhouders hebt die enige draaiing kunnen maken omdat de latten niet haaks op de liggers staan. Aan het voeteneind gaan de latten over de breedte van de beide bedden. De latten
op maat zagen en eventueel nog versmallen en in de houders aanbrengen. Een rand er om heen en op de plint een opstapplankje. Tussen de bedden is er boven de ankerbak nog plaats voor een waszak.
Een schuimrubber matras is makkelijk op maat te snijden en je slaapt er heerlijk hoog en droog op.
 Een verbetering die een vorige eigenaar heeft aangebracht is een
ophoging van de bergrand achter de tafel en achter de langsbank. Je kunt er veel spullen kwijt en ze staan toch uit het zicht.

En dan nog het douche-gordijn. Door het laag onder het gangboord te hangen beschermt het dàt wat
droog moet blijven maar plakt niet tegen je aan tijdens het douchen.
Het toilet heb ik overigens 30 cm hoger geplaats zodat ik niet steeds de
vlakkranen af hoef te sluiten om overstroming te voorkomen.

Tot slot een foto van de vernieuwde boegspriet, gemaakt van een iroko
werkblad in twee lagen en met epoxy verlijmd. Ik heb 'm iets breder gemaakt en pas gemaakt tussen de polyester rand.
Winteronderhoud Onderhoud schip bestaat niet alleen uit poetsen en in de antifouling zetten. Mocht u zich vervelen de komende feestdagen? Kijkt u dan hier maar naar en ik denk dat het dan niet nodig is.
De Maybe "Rogger MK 2" gebouwd in 1972. Wij zijn inmiddels 3 jaar eigenaar van het schip en hebben al de nodige onderhoud perikelen achter de rug, maar het schip is het waard om het te doen.
Deze winterberging periode wordt benut om de motor en toebehoren eens flink onderhanden te nemen.
Tevens alle slangen en leidingen vernieuwen: die zaten er al op vanaf haar jeugd en vertoonden haarscheurtjes. Warmtewisselaar eraf en volledig met koeler en thermostaat schoonmaken.
De koelwaterpomp van het interkoelingsysteem lekte deze zomer af en toe een druppie; dat kon ook wel want toen de pomp los kwam, vielen spontaan alle lagers eruit.
Verstuivers testen en zo nodig de nozzels vernieuwen, kleppen stellen en de boel weer opbouwen.

Zo ook de brandstoftanken openen en schoonmaken: een HELL OFF A JOB. Bijgevoegde
foto van één van de twee brandstoftanks behoeft geen uitleg, zeker niet als blijkt dat van de BB tank het slingerschot is afgebroken.
Nieuwgierig geworden? Dan moet je er echt tegen aan om tijdens het vaarseizoen niet op
een slingerend en stampend schip, en hopelijk met voldoende filters aan boord, op je kop te hoeven staan in de machinekamer, want daar word je niet echt vrolijk van.
Succes gewenst, prettige dagen en een gezond 2008. Maybe.
Wist u dat Zwarte Piet met de Rogger aankomt in Nederland ?
Kosten osmose behandeling Een van onze leden heeft zijn Rogger in 2004 een osmose-behandeling gegeven bij de firma Offerhaus www.offerhauswatersport.nl . De
kosten bedragen op dit moment voor een basic behandeling incl. antifouling € 250, - per m2. Incl. 2 extra matten is het € 350,- . Voor een Rogger 10.50 komt dat neer
op € 7.500 tot € 10.500. Dit is natuurlijk een indicatie. Offerhaus maakt graag offerte.
Kosten boegschroef In juni 2004 heeft de Virginia een boegschroef laten plaatsen bij Jachthaven Scharloo , Scharlo 6-8 in Waspik tel. 0416 312326.
Op de rekening staat: Geleverd, totaal € 3.169,75 excl. btw. Boegschroef SP75T. geheel conform uw opdracht c.q. onze offerte dd. 23.06.2004
Het serienummer van de SP75T/12V – installatie is: 3B7401/ASA Totaal incl. BTW € 3.772,00
Duidelijke documentatie aanvragen is aan te bevelen.
Mast-striking installation on Rogger FD2 Below the drawing for striking the mast of the 'fifty', a Rogger FD2. The 'fifty' has no two cutter-sails anymore but only one roll-genua.
You see a side-view and a top-view. Important: the system contains two fixed triangles, one horizontal, one vertical.
In general the 'fifty' advises Rogger-skippers to lower the mast via a mastcrane and only use this system in situations where no crane is
available. In that case: find very quiet water and three strong people, and lower the mast very, very slowly. To get the mast upright is even more difficult.

Als de kanalen bevaren worden of het zeilen te zwaar wordt

De Virginia (FD3) heeft dit jaar met veel plezier rondgevaren in België en wil volgend jaar een
rondje België en Duitsland maken. Op de foto is te zien dat de Rogger zich uitstekend leent om een motormastje te plaatsen.
Treadmaster renoveren In het Archief staat een beschrijving om Treadmaster zelf te vernieuwen. De Virginia maakt ons attent op een artikel in de
Waterkampioen over het renoveren van Treadmaster:
Het artikel is afkomstig uit Waterkampioen 9/2003 en is geschreven door de heer N. de Bruin uit Vroomshoop met telefoonnummer 0546 641233.
Citaat: "Na tien jaar vertoonde het Treadmaster-antislip op het dek van onze boot scheuren rondom de nopjes en gingen de randen afbrokkelen. Nice de Bruin snijdt een
probleem aan dat veel bootbezitters zullen herkennen.Hij zag kans het antislipmateriaal goed en goedkoop op te knappen zonder het te vervangen.
Begin met grondig reinigen met een harde borstel en zeep om al het vuil uit de voegen van het ruitjespatroon te verwijderen. Naborstelen met schoon water en goed laten
drogen. Vervolgens het Treadmaster met een kwast en witte watervaste houtlijm ( kijk op het etiket !!) instrijken zodat alle scheurtjes dichtvloeien.De lijm afhankelijk van de
verwerkingstemperatuur verdunnen met een klein beetje water om er voor te zorgen dat het niet te stroperig wordt. Let op dat je niets op het polyester knoeit, want dit is er
naar droging bijna niet meer vanaf te krijgen. Na het drogen afwerken met grijze antislipverf en het Treadmaster ziet er weer uit als nieuw. 'Deze behandeling is bij ons
inmiddels vijf jaar geleden en ons dek oogt nog steeds prima meldt de heer de Bruin'. Eventuele beschadigingen of slijtage kun je gemakkelijk en onzichtbaar
overschilderen met dezelfde antislipverf." Einde citaat.
De Virginia heeft 4 jaar geleden nog kontact gehad met Korstjacht en van hun nog wat aanwijzingen gekregen met de
mededeling dat men toch liever Treadmaster verkocht in plaats van tips voor herstel :-) De tips waren: -houtlijm vooral in de holtes aanbrengen
-wanneer houtlijm te snel droogt, de kwast in water soppen ( niet te lang) -de houtlijm mag NIET gaan schuimen. Een tip van de Virginia zelf: zorg eerst dat de oude
Treadmaster goed vastgeplakt zit aan het polyester zodat er geen water onder kan komen.
De mallen van de Rogger (36) zijn te koop (Moulds of Rogger (36) for sale) !!!!!!!
Zeer bijzonder nieuws: de mallen van de Rogger 36 zijn gevonden, zowel van de romp als van het dek. In Engeland worden via e-Bay de
mallen van een Rogger 36 aangeboden inclusief een Rogger 36 voor £ 150.000. Rechts de mal van de romp van alle Roggers 10.50 c.q.
MK, FD en 36.
  
Extra veiligheid aan dek

Een railing laten maken op de roef rondom op heuphoogte zodat men zonder de handen los te laten aan dek kan lopen, is zeker op een bewegelijk schip als de Rogger MK 2 geen overbodige luxe. Een
zeerailing lijkt heel wat, maar dat is schijnveiligheid ( leuk om de stootwillen aan op te hangen), bij het vasthouden aan de zeerailing staat men half gebukt en half in de duikhouding. Bij een zwieper
gaat men over de railing met alle gevolgen van dien
Bij belangstelling voor dit extra stukje veiligheid kan men contact opnemen met de Maybe, adres bekend bij de voorzitter.
De Maybe hoopt met dit bericht een stukje te hebben bijgedragen aan onze veiligheid.
Reparatie Wagner 500 stuurautomaat De Wagner 500 stuurautomaat is destijds op vele Roggers geïnstalleerd. Na meer dan 30 jaar goed functioneren wil de stuurautomaat er wel eens mee ophouden.
De RMC krijgt regelmatig de vraag of er kennis omtrent dit apparaat bestaat. Tot nu toe was dat niet voorhanden.
De Maybe heeft na lang zoeken een technicus gevonden met verstand van zaken. De automaat werd gedemonteerd en zie: de pennen van nylon 4 mm
dik en 7,1 mm lang waren afgebroken zodat de motor het pompgedeelte niet meer aandreef. N ieuwe pennen laten draaien en dan proberen om de handel weer in elkaar te schuiven, wat op gevoel moet gebeuren.

De lijmtang op het pompgedeelte zit er om de boel op zijn plaats te houden want anders komt het binnenwerk er uit d.m.v. een veer en wat er dan gebeurt weten
we niet. Wat u ziet zijn de twee helften van de unit met daarin het koppeling gedeelte wat d.m.v. 4 nylon pennen de verbinding maakt en het pompgedeelte aandrijft.
Genoemde pennen waren afgebroken en lagen onderin het aandrijfhuis.
Op de bijgaande tekening kunt u zien waar de pennen zitten. De truc is nu om de twee helften weer recht voor elkaar te monteren zodat de pennen
in de gaten gaan vallen. Helaas kan je dit bij het monteren niet zien.
Operatie geslaagd.
Ik zal de zaak proberen aan de hand van de tekening en tekst wat te verduidelijken want de tekening geeft niet alle details weer.
De afgebroken pinnen zijn van nylon en niet van rubber! Nieuwe pinnen laten draaien om vervolgens te plaatsen in de flens van de pomp, zie op tekening pump coupling.
Nu is de truc om de koppelingen recht tegen over elkaar te monteren want men kan niet zien wat we doen. Dit moet heel subtiel gebeuren om de pinnen
niet te beschadigen. Zie tekening, pump & motor coupling als de boel op z'n plaats zit. Pomp en motor wederom aan elkaar verbonden dus alles zou moeten werken, dus niet!
Men kan in de pomp kijken als de vuldop eraf is. De motor draait maar de pomp wordt nog steeds niet aangedreven, wat nu ? Hier komt het!
Bij het demonteren van de motor en pomp voelt men een veerdruk. Dit is echter geen veer maar het zijn de plunjers van de pomp die de zaak enige mm ( +/- 0,5 mm)
uit elkaar drukt, zie op tekening piston. Er zitten 4 pistons op de rotor van de pomp (ziet men niet op de tekening). Op de tekening ziet men de doorgaande as
nr 14 welke verbonden is met de rotor door middel van een spie nr 15.
Hier zat het probleem: bij het uit elkaar halen was de spie uit de bedding gehaald en doordat hij was blijven plakken vervolgens onderin het pomphuis gevallen.
De spie weer in z'n bedding terug en de boel weer in elkaar en zie het circus draait. Aan boord de boel weer gemonteerd en ontlucht en de automaat werkt weer.
Bezitters van een Wagner, wanhoop niet. Zelf heb ik een seizoen lang naar het ding zitten staren en meten tot de man met verstand van zaken op mijn pad kwam.
Ik kan u vertellen, de Wagner is een semi professionele stuurautomaat die wordt gebruikt in de visserij bij NovaScotia, niet bepaald de Kralingseplas
en dus geen rommel want in die streken moet je betrouwbaar spul hebben, eenvoudig van opzet en uitvoering. Dat is uw Wagner dan ook. Maybe.
Opbok gedachten van de Mayby
Zoals u ziet,geen moeilijke bokken voor de hoofdprijs maar eenvoudig rechtstandig over hele lengte onderstopt met zachthout en 2 oude dokstoelen ter hoogte
van het voorste MK schot daar waar het schip het sterkste is,dit noemt men een dwarsverband. Belangrijk is dat u de ondersteuning ter hoogte van het genoemde verband zet om geen druk op de zwakke delen van de romp te krijgen,want vergist u zich
niet, het staat de hele winter te jutteren. Een bijkomend voordeel als het schip zo staat, is het staat iets voorover zodat de sluts in de brandstoftanken naar het diepstepunt loopt en gemakkelijk op
te zuigen is. Daar komt nog bij, je zet de dame in 10 minuten op haar plaats en de kraan kan in no time weer naar de volgende taak. In mijn carrière als watersporter en jarenlange ervaring bij de vereniging met in- en uithalen van schepen hebben we de gekste en meest gammele creaturen
gezien waar het schip werd in gepoot, dit met alle risico's van dien en niet alleen voor hem maar je zal de buurman zijn!!
Zomaar een stukje naar aanleiding van het artikel op de RMC site ideaal opbokken.
Aanvulling reparatie levers Paragon keerkoppeling
In aanvulling op het artikel over de reparatie van de levers in de Paragon keerkoppeling, bijgaand een plaatje van het gereedschap om
afgebroken stukjes metaal te verwijderen. Te koop voor ca. € 20 bij een autoshop.
Voorkom ontzinken van de schroef. De schroef van de Maybe bleek ontzinkt te zijn. Oorzaak electrolyse. Reden voor de eigenaar om ons te informeren over een paar oplossingen:
Brons is een legering van koper en zink. Wanneer door electrolyse het zwakste materiaal verdwijnt, blijkt een schroef over waar de taaiheid uit is,
zoals op linker foto te zien is.

De vorige eigenaar dacht dat de galandbouten mogelijk ook aangetast waren, maar dat bleek na inspectie niet het geval te zijn. Toch is verder
onderzoek gedaan en tot de De Maybe heeft daarna gekozen voor de volgende oplossingen: 1. De dopmoer van de schroefas laten afdraaien en voorzien van een anode. 2. Een sleepcontact (€ 80 bij Exalto) op de schroefas aanbrengen met verbinding naar de minpool van de accu. Dit om de zwerfstroom terug te
geleiden en schade aan de as en/of het motorblok te voorkomen. Een goedkope oplossing voor de sleepanode is een stevige koperdraad gedeeltelijk blank maken en een aantal keren om de as te wikkelen en te verbinden
met de minpool van de accu. Een slordige manier, maar wel afdoende.
Het resultaat

De Maybe heeft dit seizoen gevaren met anodebescherming en sleepcontact. Het resultaat is hiernaast te zien. Bijna geen aanslag op de schroef, maar wel een
anode die aangetast is, zoals het hoort bij een goede geleiding.
Water IN de Rogger De voorzitter heeft iedere winter zijn Rogger hoog en droog op de wal staan met een tailor-made winterzeil over de hele boot. Geen omkijken naar,
zou je zeggen. Tot hij afgelopen week even in de boot stapte om iets op te halen. Meer dan 50 liter water onder de vloer in de kajuit. Schrikken, wat
was er gebeurd? Watertank bevroren? Kan niet, nog geen vorst gehad. Leidingen leeg gelopen? Nee, want die waren doorgeblazen. Misschien vreemde waterophopingen in de kiel?
Op het aanrecht en het gastel blijkt water te liggen. Dan wordt het langzaam duidelijk. Na het aanbrengen van het winterzeil zijn de ramen van keuken en toilet
eruit gehaald om in de winterperiode te renoveren met nieuwe rubbers. Dit is immers goed zelf te doen met Gebo-ramen.
Tijdens de afgelopen herfst heeft het zeer veel geregend. Normaliter loopt water dat toch nog langs de mast onder het zeil komt, over het dek door
de 'openingen' voor het stuurhuis langs het raam van de keuken naar het gangboord. Daar echter het raam verwijderd was, liep nu het water naar
binnen. En dan blijkt dat twee maanden lang een klein beetje lekwater heel veel water onder vloer kan opleveren. En dientengevolge een zeer vochtig
interieur. Je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als je de hele winter niet af en toe even gaat kijken en het bovendien stevig gevroren heeft.
Nadat de boot was droog gemaakt en plastic voor de ramen gespannen, was in een paar dagen het interieur weer kurkdroog.
Kortom: kijk af en toe eens IN de boot tijdens het winterseizoen (en neem je zwemvest mee).
Deze gebeurtenis deed denken aan een ervaring van 35 jaar geleden. Een vriend had zijn Victoire 26 zonder dekzeil op de wal gezet onder de bomen.
De bladeren verstopten de afvoeren in de kuip. Gedurende herfst en winter liep het water uit de kuip in de kajuit. Toen hij in het voorjaar voor het
eerst weer in de boot stapte, stond hij tot aan de knieën in het water. Het resultaat was flinke schade aan de motor en al het hout dat langdurig in het water had gestaan.
Een goede oplossing, in de vorm van een gootje, voor het omleiden van dekwater langs keuken- en badkamerraam heeft de Hager:

Figuurzaag-kunst

De vader van de eigenaar van de Wildebeest is een kunstenaar op het gebied van handwerken,
m.n. figuurzagen. Hij heeft de tekening van de Rogger van zijn zoon gezaagd uit een plank triplex, de onderdelen geschilderd, terug geplaatst in de plank en
voorzien van een achterwand. Een zeer fraai kunstwerk is ontstaan. Hulde aan een 87-jarige.
Maar ook de Rogger FD2 van de voorzitter is tot kunstwerk verheven.
Rogger in Australië

Hoe is het mogelijk, maar er vaart daadwerkelijk een Rogger MKII in Australië
rond en wel ten noorden van Perth. Hoe de Fabulist daar gekomen is, is onbekend.
www.rogger.nl Voor degenen die www.rogger.NET te moeilijk vonden om te onthouden, is de RMC-site nu ook te bereiken onder www.rogger.NL. Omdat rogger.nl plots vrij kwam, is deze domeinnaam meteen geregistreerd op naam van de Rogger Motorsailer Club en doorgelinkt naar
rogger.net, ons moeder-domein. We hopen nu nog meer personen te bereiken, die iets met de Rogger hebben.
Overzicht kennis en ervaring bij leden van de RMC
-reinigen brandstoftanks : Acapulco, Phoenix, Vries & Luiks, Fifty, Banjer
-reparatie opbokfout : Humsterland, Fifty, Acapulco
-(anti)osmose(systeem) : Maria Christina, Vier Winden
-stabiele zwemtrap : Fifty, Phoenix
-renovatie (open) stuurhuis : Acapulco, Banjer, Fifty, Phoenix
-(lekkage) romp/dek verbinding : Banjer, Fifty
-roeststreep uit rubberrand : Phoenix, Usten
-lijmen scheur rubberrand : Fifty
-scheurtje in onderwaterschip : Acapulco
-vernieuwen scepter(voeten) : Phoenix
-renovatie ramen/rubbers : Fifty, Phoenix, Rhea, Vries & Luiks
-slingerruit : Maria Christina
-regenruitje middenvoor stuurhuis : Fifty
-stuurstand in kuip : Banjer
-renovatie hydr. stuurcylinder : Fifty, Humsterland
-vermindering geluid motor : Banjer -elektrische brandstof-opvoerpomp : Vier Winden
-vernieuwen/renoveren toilet : Banjer, Maria Christina
-renoveren PAR-waterpomp : Fifty
-hydrofoor : Letta, Scilla, Tsilla, Westerwindt
-watermaker : Letta
-anti-heveling toilet en motor : Fifty
-elektrisch toilet : Tsilla, Vries & Luiks
-revisie motor Perkins 4.236 : Phoenix
-revisie motor Thornicraft : Rogger
-revisie keerkoppeling Paragon : Camelot, Herbie, Maria Christina, Phoenix, Wargeest
-vernieuwen motorrubbers : Fifty, Phoenix
-revisie waterpomp : Rhea
-vernieuwen boegschroef : Fifty
-vernieuwen schroefas/lagers : Fifty -kennis homokinetische koppeling : Rhea
-electrolyse schroefas-flensbouten : Wargeest -aanpassingen/vernieuwen schroef : Fifty, Halbrane
-aanpassingen elektrische installatie : Fifty, Letta, Phoenix, Rhea, Vier Winden
-aggregaat : Fifty, Letta, Tsilla, Westrewindt
-elektrisch fornuis : Letta
-zonnepanelen : Usten, Vier Winden
-windmolen : Usten
-elektrische ankerlier : Tsilla, Usten, Vries & Luiks, Zeeleeuw
-schilderen buitenzijde : Banjer, Fifty, Phoenix, Rebel, Rhea, Vier Winden,
Virginia, Vries & Luiks, Wargeest, Zeeleeuw
-schilderen binnenzijde : Banjer, Fifty, Virginia, Wargeest
-vernieuwen bekleding : Banjer, Fifty, Phoenix, Zeeleeuw
-aanpassingen interieur : Acapulco, Banjer, Maria Christina, Phoenix, Rhea,
Vier Winden, Virginia, Vries & Luiks
-vernieuwen Treadmaster : Banjer, Fifty, Phoenix
-nieuwe (kotter) zeilen : Banjer, Fifty, Zeeleeuw
-rif slingertuig : Fifty
-spinnaker/halfwinder : Fifty, Maria Christina, Vier Winden
-renoveren/schilderen mast : Banjer
-vernieuwen mast en want : Fifty
-bezaanmast op MK/FD : Camelao, Vier Winden
-korte(re) mast : Fifty, Vries & Luiks, Wargeest
-ervaring strijkinstallatie : Banjer, Fifty
-winterzeil : Banjer, Fifty
-kuipzeil : Fifty, Rhea, Vier Winden, Wargeest
-zonnetent : Fifty, Usten
-rolreefinstallatie : Banjer, Fifty, Phoenix
-mastreefinstallatie : Wargeest
-(renovatie) flexibele koppeling : Banjer
-teakhouten kuipvloer : Banjer
-versteviging bakdek : Banjer, Rogger
-stuurautomaat : Camelot, Fifty, Virginia, Vries & Luiks, Wargeest,
Zeeleeuw
-buiten-douche/slang : Fifty
-testen reddingsvlot : Fifty
-hete lucht verwarming : Fifty
-centrale verwarming : Letta, Tsilla
-verwarming in winter : Herbie
-airco : Tsilla
NB.-leden worden uitgenodigd bovenstaande lijst aan te vullen;
-neem voor detail-informatie contact op met bovengenoemde leden;
-tot slot is het goed te weten dat de Halbrane en Rebel professionele kennis en ervaring
bezitten vanwege hun werkzaamheden in de (jacht)scheepvaart.
Kerst- en Nieuwjaarswens van de Maybe
EEN PAN VOL GEZONDHEID, GEKRUID MET ONZE WENSEN AAN U ALLEN VOOR 2006.
Na 15 jaar met een Tarpan te hebben gevaren en in 2005 voor het eerst op vakantie in augustus met de Rogger. Omdat het een ander schip is met toch al een aantal jaren achter de
rug, zijn we begonnen met een rondje Zeeland om te kijken of zij aan onze verwachtingen voldoet. We kunnen niet anders zeggen dan dat het een geweldig schip is met een geheel
eigen karakter en dan met name de manoeuvreer eigenschappen! Ze wenst als een lady behandeld te worden, want anders kom je niet daar waar je wezen wil; een heel verschil met de
Tarpan want die moest je berijden zo als de naam al zegt.
Zeeland is voor ons een thuiswedstrijd met altijd een eerste bezoek aan Burgsluis voor een aantal dagen om de zeelucht en de sfeer op te snuiven. Vroeger visten we hier met de
kinderen en raapten we mosselen met alle rituelen er omheen. Ze vonden en vinden het nu 25 jaar later nog steeds geweldig en komen dan ook met de meeste spoed aan boord om de
sfeer weer op te pikken. Geweldig om te zien ! We zien het ook wel eens anders met kinderen van ouders met een boot.
Dit seizoen echter was het er niet bij om zelf te rapen door lichamelijke omstandigheden, maar geen nood ! Zeeland zit vol familie die weer getrouwd zijn met mosselboeren en dan
met name uit Zierikzee, Als we daar komen, moeten we uitkijken want anders lijkt de Maybe wel een mosselkotter. De mosselen op de foto komen echter van de hangcultuur op de
Neeltje Jans en werden aan boord gezet,door een neef, compleet met kruiden en een flesje wijn.
De volgende dag zijn we van Zierikzee naar Veere gevaren en hebben daar onder de mooiste omstandigheden van een prachtige zomeravond genoten van de mosselen en de omgeving wat
Zeeland zo bijzonder maakt.
Rogger met spinnaker/Cruiser

Havenmeester weer thuis De zomerreis 2005 zit er weer op. Dit jaar geen Scandinavië, maar (door omstandigheden) een 'tour nostalgique' door Nederland, van
Wad via Randmeren en zee tot Zeeland, van Antwerpen binnendoor via IJsselmeer tot Friesland. Geen logbrieven dit jaar op de persoonlijke site, maar wel een paar cijfers: - aantal dagen op de boot : 72 - totaal aantal mijlen gevaren : 960 mijl (= 1.778 km)
- totaal aantal motoruren : 150 (x 3 liter/uur = 450 liter diesel verstookt)
- idem zeiluren : 85 (dus geen motor aan)
- percentage zeiluren : 36 %
- gemiddelde snelheid overall : 4,2 knoop = bijna 8 km/uur
- technische problemen : niets echt iets belangrijks: na 8 jaar begaf een boegschroefaccu het, de vlaggestok voor de derde keer van de boot gevaren en vervangen door een nieuwe, en de stekker van de stuurautomaat werd eraf gestoten en heb ik kunnen repareren.
- weer : '7 min' op de schaal van Pelleboer
- totaal bedrag havengelden : 415 Euro
- idem brug/sluisgelden : 40 Euro
- stemming : perfect, want van NL kan je intens genieten.
Heb je reisverhalen, stuur ze op.
Automatische zekeringen Via ons Amerikaanse lid zijn we erachter gekomen dat de automatische E.T.A. zekeringen in de Rogger nog steeds kunnen worden
aangeschaft via de firma Koopmans www.e-t-a.com/en_netherlands.html. Richtprijs € 35 per stuk in waarden van 8 t/m 25 Ampère.
'Max-prop' onder Rogger Hieronder twee foto's van de nieuwe 'Max-prop' schroef van ons Amerikaanse lid.
Daarop is ook de "line cutter" te zien, die vlak voor de schroef is gemonteerd. Gezien de duizenden kreeftenvallen (met 'dobbers') in zijn vaargebied is dat wel aan
te bevelen, alhoewel de kiel van de Rogger het vrijwel onmogelijk maakt om zo'n touw in de schroef te krijgen. De eerste foto toont de schroef in z'n volle stand van
20" en de tweede toont de vaanstand. In de loop van seizoen worden zijn ervaringen op de site gezet.

20" spoed vaanstand
Oproep ervaring SCHROEF Ons Amerikaanse lid gaat de schroef van zijn Rogger FD3 vernieuwen. Standaard zit onder de Rogger 10.50 m een bronzen schroef met
de afmetingen 24" x 20" (resp. diameter x spoed). Hij vraagt zich af of er ervaringen zijn met andere afmetingen en met verstelbare schroefbladen.
De voorzitter heeft in 1996 en 1997 geëxperimenteerd met andere afmetingen, nadat geconstateerd was dat de schroef was ontzinkt door electrolyse!
De afmeting 24" x 17" gaf een snelheidsvermindering van een 1/2 tot 3/4 knoop t.o.v. de oorspronkelijk situatie. De afmeting 22" x 20" gaf nauwelijks enige verandering in snelheid.
Het resultaat was dat een nieuwe schroef met de oorspronkelijke afmetingen werd gemonteerd. Een grote verbetering was dat
tegelijkertijd nieuwe motorsteunrubbers werden geplaatst, waardoor de motor nog rustiger liep en in het bijzonder met lagere
toerentallen een lagere minimumsnelheid (3 i.p.v. 4 knopen) gehaald kon worden.
NB. Als de schroef wordt vastgezet tijdens het zeilen, vermindert de snelheid met een halve tot hele knoop !! Laat dus de schroef rustig
meedraaien tijdens het zeilen, de Paragon keerkoppeling kan er tegen.
OPROEP: Laat iedereen met ervaring op dit gebied dit doorgeven via roggermotorsailerclub@gmail.com of bel de voorzitter/webmaster.
Ervaringen met nieuwe drinkwaterpomp en kuipdouche/dekwas Op de 'fifty' is een nieuwe drinkwaterpomp geïnstallleerd en is gelijktijdig in de kuip van de FD2 een kraan met aansluiting voor warm en
koud stromend water t.b.v. van kuipdouche en dekwas aangebracht.
De voordelen van de electronische pomp Jabsco Max-Sense 14 zijn o.a : stil, regelbare waterdruk, energie-vriendelijk, geen drukvat
benodigd en geschikt voor gebruik met een geyser. Een bijkomend voor deel is dat na verwijdering van het grote drukvat ruimte ontstaat voor een vuilwatertank.
Alhoewel een douche-ruimte op een Rogger 10.50 aanwezig is, wordt hier niet gebruik van gemaakt vanwege het vele vocht dat met het
douchen in de boot zou ontstaan. Reden om een buitendouche te installeren in de kuip met warm en koud stromend water, die tevens voor
het schoonspuiten van de boot gebruikt kan worden. Met behulp van twee fraaie armaturen voor een buiten-mengkraan en een sproeier, 9
meter versterkt slang, T-stukken, slangklemmen, een klemkoppeling om de leiding naar het druktank af te sluiten, wat Gardena-koppelingen en een Gardena-tuinsproeier/spuiter.
 
Het resultaat is zeer plezierig. In de Gardena-koppeling wordt een korte slang geklikt door de douche die onder de giek wordt
opgehangen en met de mengkraan de juiste temperatuur van het water ingesteld; een langere slang wordt aangekoppeld als de boot van zout ontdaan moet worden. Kortom, een aanwinst.
NB. De zwaardere Jabsco Max-Sense 17 pomp is niet geschikt, omdat de piekstroom van 12 Ampère teveel is voor de automatische
zekeringen (het model 14 gebruikt maximaal 8 Ampère).
Reparatie rubberrand De rubberen stootrand van de Roggers 10.50 meter werd destijds door Vredestein Sealing Systems geleverd: model GD6. Dit
bedrijfsonderdeel van Vredestein is in 2001 overgenomen door Trelleborg in Ridderkerk: www.trelleborg.com/bakker.
Het Vredestein-profiel GD9 ligt NIET meer op voorraad. Opnieuw aanmaken kost zeker 7.000 Euro.
Onder Products - Fenders kan je hun eigen profielen zien, b.v. type 1 A. Helaas lijkt het niet echt op ons profiel. Als het op voorraad ligt, zijn de kosten ca. 50 Euro per meter.
In Amerika is dit profiel een stuk goedkoper, zoals ons Amerikaanse lid laat weten: "Hier kan ik een dergelijke rand, met iets ronder profiel voor zo'n $7 tot $8/ft
kopen en dan nog wel in twee stukken van 40ft, zodat er geen naden zijn."
Ons Amerikaanse lid wilde het rubber invulstuk op de achterzijde vernieuwen. Omdat geen rubberrand meer leverbaar was, heeft hij een houten vorm laten maken die bekleed werd met een rubberen laag.
Het resultaat is niet van echt te onderscheiden.
Een Rogger met 'Hallberg Rassy' striping
Vandaag, 12 maart 2005, is uw voorzitter 36 jaar getrouwd. Als verrassing kreeg hij bovenstaande foto toegestuurd van een
Rogger/FD3 met 'Hallberg Rassy' striping over de ramen. Ziet er cool uit, nietwaar? Maar ik prefereer toch het oer-Nederlandse 70-er jaren uiterlijk van onze schepen.
Aquarel van de Rogger !?
In het archief staat een adres om een schilderij van je Rogger te laten maken. Maar het kan ook met de
computer:
Documentatie onderhoud Perkins 4.236
In vrijwel alle Roggers staat een Perkins motor. Zojuist heeft de voorzitter van importeur Kemper & Van Twist een schitterend document
gekregen over het onderhoud van de Perkins 4.236. Leden, die hierin geïnteresseerd zijn, kunnen bij de voorzitter een electronische kopie (5 PDF-bestanden, 2 Mb groot) opvragen.
Vraag 'koude start' Perkins 4.236 Op de Perkins 4.236 in de Rogger FD2 van de voorzitter blijkt een 'koude start' inrichting te zitten, die waarschijnlijk nooit
gefunctioneerd heeft. Nu is dat ook niet nodig, omdat zelfs na 30 jaar de motor nog steeds binnen een seconde start.
Toch is het interessant om eens uit te zoeken of op alle Rogger deze 'koude start' faciliteit wel of niet geïnstalleerd is c.q. werkt. Graag uw reacties naar rogger@zonnet.nl .
Adviezen onderhoud Perkins 4.236 In een aangenaam gesprek met een technisch medewerker van Kemper & Van Twist, importeur van o.a. Perkins- motoren, zijn de volgende
nuttige aandachtspunten aan de orde gekomen: - De Perkins 4.236 is 4 jaar geleden uit productie genomen; de fabriek garandeert de levering van reserve-onderdelen tot 15 jaar hierna.
Deze garantie geldt niet voor de ge-mariniseerde onderdelen; denk hierbij b.v. aan de warmtewisselaar. Als deze onderdelen niet meer in
voorraad zijn, bestaan er veelal alternatieve oplossingen in de markt. - De 4.236 is ontworpen op 12.000 draaiuren bij vollast; jachtgebruik is moeilijk vergelijkbaar.
- Het is belangrijk om af en toe dit werkpaard gedurende een halfuur op vollast te laten werken om interne vervuiling middels de hete uitlaatgassen te verwijderen.
- Te veel uitlaatrook kan o.a. worden veroorzaakt door interne slijtage en vervuiling van zuigerveren, kleppen, verstuivers, pre-heater, alsmede timing en te hoge belasting van de motor.
- Kleur uitlaatgassen: wit (timing en water), blauw (olie) en zwart (overshoot olie).
- Het is beter om GEEN moderne motoroliën te gebruiken, maar motorolie van CC/CD-kwaliteit en 10W40 of 15W40. - Olieverversen dient eenmaal per 250 draaiuren te gebeuren of 1 x per jaar.
- Het is aan te bevelen te leren hoe de motor gestart kan worden middels 'kortsluiting' tussen twee aansluitpunten op de startmotor (d.m
.v. b.v. een schrevendraaier), voor het geval er een storing is opgetreden in de bedrading van de motor; als de motor aanslaat is daarna
strikt genomen geen electriciteit meer nodig om zo snel mogelijk veilig een haven te bereiken. - Een gemiddelde revisie kost ca. 3.000 tot 4.500 Euro.
- De opvolgers van de 4.236 zijn de Perkins M92 en M115(turbo).
- een vlam onder de olie op de peilstok: een blauwe kleur geeft aan dat er water in de motorolie zit, rood indiceert koelvloeistof.
Vervanging messing pijpen op de schroefaskoker
De "Vier Winden" (MK I) bericht:
Onder de vloer van de achterkajuit zitten twee messing pijpen in de schroefaskoker.
Eén hiervan begon spontaan te lekken en brak heel gemakkelijk af, waarschijnlijk vanwege galvanische corrosie en de inwerking van zeewater. Voordat de ellende ontdekt werd, stond er zeker 35 cm water in de boot !!!
De pijpen zijn ingelamineerd. Omdat de pijp net boven het polyester was afgebroken, moest er polyester worden uitgehakt, totdat de koker een stukje vrij kwam. De andere pijp kon er zonder meer uitgedraaid worden.
Twee nieuwe r.v.s. pijpen zijn er nu ingeschroefd en dezelfde koppelstukjes verbinden de pijpen weer met de
koperen leidingen. De pijp is gemaakt van r.v.s. 316 (zeewater bestendig). De schroefmaat uitwendig (bij de koker)
is 1 / 4 gas; de schroefmaat inwendig (bij het koppelstuk) is 5/8 gas. Bij alle verbindingen is teflontape gebruikt.
Veiligheid: een vaste zwemtrap aan de Rogger voor 380 Euro
Op de valreep van het jaar 2003 brengt ons lid van de Vier Winden nog een belangrijk onderwerp onder
ieders aandacht, een vaste zwemtrap aan de Rogger voor een zeer redelijke prijs.
De ervaring leert dat het (vrijwel) onmogelijk is om met of zonder (regen)kleding weer aan boord te
komen. Een stevige trap, die neergeklapt een flink eind in het water steekt, is van essentieel belang voor de veiligheid.
De Vier Winden biedt aan: Beste mensen,
Hierbij een aantal foto's van onze zwemtrap. De zwemtrap is gemaakt door RVS bedrijf Tjalling Tjalsma uit Sneek. Hij kostte indertijd 700 gulden.
Ik kan het volgende doen: informeren wat ze nu kosten en de maat laten nemen bij onze boot; de maten doorgeven aan jullie; ik meet dan allerlei maten op (hart op hart).
Er bestaat geen bouwtekening van de trap. Als er nog meerdere geinteresseerden zijn, dan hoor ik dat wel.
Uw voorzitter heeft destijds ook een trap laten maken die te bewonderen is in de rubriek Renovatie / Exterieur . Deze was (helaas) veel duurder.
De belangrijkste verschillen zijn: de beugel boven dek en het ondereinde dat bij opgeklapt trapdeel wel of niet in het water steekt.
Als u nog geen zwemtrap heeft, laat dit het goede voornemen zijn voor 2004: installeer een zwemtrap. Safety first.
Ondertussen hebben een aantal leden deze trap besteld voor 380 Euro: een zeer goede prijs/prestatie.
Dia-presentatie (af)bouw Rogger gevonden De oproep in de Waterkampioen voor de bedrijfsfilm van Eista Werf heeft geresulteerd in twee reacties die hebben geleid naar het,
lang verloren gewaande, Eista Werf archief. De nieuwe eigenaren zijn welwillend om in de loop van volgend jaar met alle betrokken Eista-clubs de toegankelijkheid te bespreken.
Als voorproefje hebben we inzage gekregen in een serie van 80 (historische) dia's over de (af)bouw van onze Rogger motorsailers. Zij
zijn bereid op de Algemene Ledenvergadering van onze club op zaterdag 29 november 2003 deze dia's te presenteren. Wij maken
graag gebruik van dat aanbod en hopen dat vele leden aanwezig zullen zijn..
Motoronderhoud voor RMC-leden
Schipper Eelco van de Halbrane geeft voor de tweede keer les aan geïnteresseerde
leden hoe de motor winter- en zomerklaar gemaakt dient te worden.
Hierbij een kort verslag:
Op 12 april 2003 zijn 7 ROGGER bezitters bijeengekomen in het zuiden van het land om, onder leiding van Eelco, te sleutelen aan onze PERKINS dieselmotoren.
Tegen 11.00 uur waren we allemaal aanwezig in een restaurant voor de kennismaking. Wij zijn daarna naar de " RHEA" ( een Rogger FD2 ) gegaan voor de werkzaamheden.
Eelco heeft het olieverversen laten zien en ter plaatse uitgevoerd.
Alle vragen zoals ontluchten - brandstoffilters vervangen - winterklaar maken - V snaar dynamo - afstellen toerental- luchtfilter schoonmaken - afstellen klepspeling
en algemene onderhoud zijn aan de orde gekomen en door Eelco beantwoord. Ook onderling is er veel uitgewisseld en was het in de kuip een gezellige boel.
Dank aan Eelco voor zijn duidelijke tekst en uitleg Dank aan de RHEA-bemanning voor het ter beschikking stellen van hun schip en voor de drank en lunch.
Het was een zeer leerzame dag; iedereen was tevreden en het weer was uit de kunst zodat we droog aan de motor hebben kunnen werken.
Laat een olieverfschilderij van je Rogger maken
Het onderstaande bericht onvingen we van de Herbie:
Beste mede-Rogger-club leden,
Het volgende willen wij jullie niet onthouden. Bij een gezamenlijke vriend maakten wij kennis met de Haagse
kunstenares Marjolein Keur. Zij is in staat om aan de hand van een duidelijke foto een exact gelijkend schilderij te
maken. Wij hebben haar toen opdracht gegeven onze Rogger in olieverf te vereeuwigen. Het resultaat overtreft werkelijk onze stoutste verwachtingen. Tot in detail wordt het schip weergegeven.
Voor 125,-- Euro exclusief verzendkosten werd het schilderij ingelijst en wel bij ons afgeleverd. Ons schilderij is
30 cm bij 40 cm. Groter of kleiner kan natuurlijk ook maar dan hangt er uiteraard weer een ander prijskaartje aan.
Als je ook je Rogger in olieverf aan de muur wilt hebben dan kun je bellen met Marjolein Keur 070-3976319. E-mailen kan ook, haar adres is marjoleinkeur@xs4all.nl.
Om jullie een indruk te geven hierbij een foto van onze nieuwe aanwinst. Je kan het schilderij vergroten door op het plaatje te klikken.
Ideaal opbokken
De komende weken gaan weer veel Roggers de wal op. Opbokken kan op vele manieren gebeuren.
Bijgaand een ideale situatie: 1. ondersteun kiel over gehele lengte; 2. gebruik zacht hout;
3. plaats stempels ter hoogte van de waterlijn; 4. lift voorzijde bok tot de boot horizontaal of iets achterover staat t.b.v. afloop water op dek en watertank.
Kiel versterken ? Mocht ooit een gat in de kiel gevaren worden of is er de wens de kiel preventief te versterken, kan als volgt te werk worden gegaan:
1. verwijder de bodem van de bilge; 2. verwijder de stalen broodjes uit de kieldoos

3. ontroest de stalen broodjes en zet ze in de menie; 4. plaats evt. een stalen plaat (1 cm) op de bodem van de kiel;
5. Check de kwaliteit van de maststeun IN de kieldoos en verstevig deze indien gewenst; 6. vul de kiel op met epoxy, zodat de stalen plaat net ondergedompeld is;
7. plaats de broodjes terug in de kiel 8. vul de kiel verder met epoxy, zodat alle broodjes ondergedompeld zijn;
9. boor in het slingerschot in de watertank twee gaten vlak boven de epoxy-bodem

10. breng een speciale coating aan in de watertank voor smaakvrij water; 11. sluit de mangaten.
Rogger of geen Rogger ?
Bekend was dat niet alle polyester rompen van de Rogger 10.50 meter waren afgebouwd door Eista.
Maar tot voor kort had zich niemand aangediend met zo'n zelf-afgebouwde romp.
Dat is nu veranderd: de eigenaren van de "Trui van Bokhoven" kwamen op het spoor van onze site en
raakten daardoor in verwarring: hebben wij nu wel of geen Rogger. Het schip was in 1971 afgebouwd door schoenmagnaat Van Haaren.
Navraag bij Baron van Wassenaer, oud-directeur en -eigenaar van Eista, leerde dat inderdaad de heer
Van Haaren de romp van Rogger 10.50 meter had laten afbouwen naar eigen ontwerp.
U ziet een schip met totaal andere uitstraling: twee masten, oorsponkelijk getuigd met een gaffeltuig,
een lage opbouw, een lange boegspriet, een houten potdeksel en een volledig anders ingedeeld interieur. Maar onder water een echte Rogger.
In de Algemene Ledenvergadering op zaterdag 30 november 2002, zal aan de leden worden voorgelegd of dit type schip ook kan toetreden tot de Roggerclub. In de Algemene Ledenvergadering van 30 november 2003 is besloten dat de romp bepalend is of een schip kan worden
toegelaten tot de Rogger Motorsailer Club. Hierdoor kan de eigenaar van de "Trui van Bokhoven" lid worden van de RMC.
Hoeveel zelf afgebouwde Rogger-rompen rondvaren is ons niet bekend: wij nodigen iedereen uit, die daar meer van weet, ons dit te melden.
Uit de koffer van de Baron
In de koffer van de Baron is zojuist bijgaand document gevonden, waarmee de eerste Rogger-eigenaar of de importeur te achterhalen is
van een deel van de Roggers. Mogelijk kunnen de leden, die het bouwnummer en -jaar van hun Rogger niet weten, met deze informatie meer te weten komen over hun schip.
De ledenlijst, die alleen beschikbaar is voor betalende leden, zal binnenkort worden aangevuld met twee kolommen voor bouwnummer en bouwjaar.
Mocht iemand aanvullende informatie op dit gebied hebben, laat het de club weten.
NB. Van de Banjers is de lijst gevonden van bouwnummer 59 t/m 93. De lijst is overhandigd aan de BMC.
Bezoek aan ons Amerikaanse Rogger-lid
Tijdens de rondreis door New England / USA om de wonderschone herfstkleuren van de Indian Summer te bewonderen, zijn de
voorzitter en zijn echtgenote uiterst gastvrij ontvangen door ons Amerikaanse Rogger-lid Bob en echtgenote Susan.
Een dag varen met de Wildebeest, een Rogger FD3, langs de "Scheren-kust" van Maine was een ongelooflijke ervaring. Onze dank.
Probleem Morse-kabel
Dit jaar heeft zich nog een interessant probleem met de Morse-bediening voorgedaan: de kabel van de
voor-/achteruit besturing brak plotseling, met als gevolg dat onze Rogger onstuitbaar achteruit voer
en hard tegen een kade aanbotste. Door de zeer stevige zwemtrap op de achtersteven is de schade
beperkt gebleven. Binnenkort verschijnt een artikel op deze site van de problematiek, de oplossing en
het advies om deze kabels te vernieuwen, hetgeen tegen lage kosten en in korte tijd zelf kan worden uitgevoerd.
Opsporing verzocht

Begin augustus 2001 is deze Rogger MKI gesignaleerd op het IJsselmeer voor Stavoren. De scheepsnaam is Dolfijn uit Bonn.
De Dolfijn is nog niet in ons ledenbestand opgenomen, dus wordt een ieder verzocht uit te kijken naar
deze Rogger en de bemanning te informeren over het bestaan van de Rogger Motorsailer Club.
Levering Treadmaster Treadmaster wordt geleverd door o.a. ASA boot electro b.v., de Dollard 1, 1454 AT Watergang (N.H.), telefoonnummer 020-4369100, e
-mail info@asabootelectro.nl .
Zelf Treadmaster aanbrengen
Vele schepen van Eista Werf, w.o. de Rogger en de Banjer werden destijds voorzien van Treadmaster, een effectief en robuust anti-slip
materiaal. Na 25 jaar begint zelfs dit materiaal te slijten en er slordig uit te zien.
Omdat de Rogger FD2 van uw voorzitter zou worden geschilderd, heeft hij vorig jaar eerst zelf de Treadmaster verwijderd en na het
schilderen samen met zijn echtgenote de nieuwe Treadmaster aangebracht. Het resultaat ziet er strak en verzorgd uit.
De werkwijze was als volgt:
Verwijderen van Treadmaster -Maak een lay-out tekening van de positie van alle Treadmaster-delen.
-Verwijder met behulp van een verfstripper en een breed plamuurmes in een paar uur tijd alle 35 grote en kleine Treadmaster-delen;
zorg dat de delen in het geheel verwijderd worden. -Geef alle verwijderde delen een nummer volgens de eerder gemaakte tekening.
-Bewaar alle delen zorgvuldig, omdat ze later als mal worden gebruikt.
NB. Let op bij het verwijderen van de oude Treadmaster, dat het onderliggende polyester niet te heet wordt.
Aanbrengen van Treadmaster Benodigd voor een Rogger FD2 zijn 9 vellen Treadmaster van 1 m2 en 7 tubes Sika 291 of 221.
Verder is nodig een beetje Sika Remover, een stevige schaar, een zwarte viltstift, een potlood, een aantal rollen papieren afplakband,
een lijmkam met tanden van 2 mm, een kleine rubberen roller, een stoffer, een paar vellen fijn schuurpapier en veel huishoudrollen.
De werkzaamheden kunnen het beste bij bewolkt weer van 23 tot 25 graden en 50% rel. vochtigheid worden uitgevoerd. Twee personen
kunnen in 2 volle werkdagen alle 35 delen aanbrengen.
Vanwege de kleurstelling van de 'fifty' is opnieuw gekozen voor grijze Treadmaster en dientengevolge grijze Sika 221.
Uitvoering: -Leg alle nieuwe Treadmaster met de achterzijde omhoog op de grond.
-Leg alle oude Treadmaster-delen eveneens omgekeerd op de nieuwe Treadmaster; pas en meet net zo lang tot de meest efficiënte benutting is gevonden.
-Omcirkel alle oude delen met een viltstift op de achterzijde van de nieuwe Treadmaster en nummer ze meteen als de oude mal.
-Knip met een stevige schaar alle nieuwe Treadmaster-delen zorgvuldig uit.
-Werk bij het aanbrengen b.v. van voor naar achteren en bakboord naar stuurboord en let op of de dekken nog te betreden zijn tijdens de werkzaamheden.
-Maak het nieuw te beplakken dek-oppervlak schoon met Sika Remover. -Leg het eerste nieuwe deel op de juiste plek en omcirkel dit deel met een potlood.
-Leg het nieuwe deel terzijde. -Breng nauwkeurig het papieren afplakband aan langs de buitenzijde van de potloodlijn en druk de binnenzijde van het band goed aan
voor een scherpe afdruk. -Schuur met fijn schuurpapier het te beplakken oppervlak licht op. -Verwijder met een stoffer het schuursel. -Breng de Sika-lijm aan.
-Verdeel de Sika met een kam met tanden van 2 mm. -Plaats het Treadmaster-deel met 2 mens nauwkeurig binnen het afgetekende oppervlak.
-De ene persoon trek het deel grotendeels weer los en en de ander gebruikt de rubber roller om de Treadmaster vanuit het midden vast
te rollen; LET OP dat ALLE LUCHTBELLEN worden verwijderd, anders zal later een heuvellandschap ontstaan. -Verwijder daarna onmiddellijk de tape.
-Verwijder de resterende lijmresten met Sika Remover. -Herhaal bovenstaande activiteiten voor alle volgendende Treadmaster-delen. En enjoy het resultaat.
Reparatie achteruit van Paragon-keerkoppeling P24L
Vrijwel alle Roggers zijn met een Paragon-keerkoppeling P24L uitgerust. Over het algemeen een zeer
betrouwbare hydraulische keerkoppeling met één zwak onderdeel, de levers. In de 'exploded view' van deze keerkoppeling staan ze vermeld onder nr. 87.
In de keerkoppeling zitten twee levers die aan boven- en onderzijde op afstand worden gehouden door een
busje om een asje. Het asje met busje grijpt bij het achteruit slaan achter een klauw in de keerkoppeling.
Wanneer een noodstop moet worden gemaakt door plots hard achteruit te slaan, kan door de grote krachten
die op de twee levers gaan werken, de kop van de levers afbreken en/of scheuren, zoals op de foto te zien is.
Bij de voorzitter is dit niet gebeurd door een noodstop, maar mogelijk door metaalmoeheid. Zeer vervelend
om onverwachts mee te maken, maar zeer goed zelf te repareren in ca. een klein uur tijd als de benodigde
reserve-onderdelen aan boord zijn. De twee levers Reverse Band Lever met partnummer PA-12285 kosten
tezamen 47 Euro (prijspeil 2006) inclusief transportkosten. Ze zijn bij importeur Kemper & Van Twist in Dordrecht te bestellen via telefoonnummer 078-6326600 of info@kvt.nl en uit voorraad leverbaar. Het is verstandig om een reseveset met de juiste nimbussleutel aan boord te hebben.
Hoe ontdek je of de levers geheel of gedeeltelijk afgebroken zijn:
-als de achteruit in het geheel niet meer werkt, zijn waarschijnlijk de koppen van beide levers afgebroken;
-als één kop is afgebroken, blijft het asje met busje nog tijdelijk op z'n plaats zitten: de keerkoppeling gaat dan soepeler in de achteruit dan normaliter (dat met een rukje gaat).
Hieronder volgt een korte beschrijving van de reparatie: -verwijder kabel en ring op het deksel van de keerkoppeling;
-draai met imbussleutel 8mm de bouten los van het deksel; -draai grote bout 19mm aan BB-zijde van keerkoppeling ca. 1,5 cm uit;
-tik voorzichtig deksel los met hamer en schroevedraaier; -haak bovengenoemde asje met busje tussen de twee levers uit de klauw in het binnenste van de keerkoppeling;
-verwijder voorzichtig het deksel met levers en asje met busje; -als delen van levers zijn afgebroken, proberen deze met magneet onderuit het huis van de keerkoppeling te halen;
-breng nieuwe levers aan met klemringen; -breng nieuwe pakking aan; -haak asje met busje weer achter klauw; -draai grote moer .. aan BB-zijde weer aan;
-controleer of geheel weer goed in elkaar past; -breng deksel, ring en kabel weer aan; -check of schroefas onbelemmerd ronddraait door as met hand te draaien;
-voeg hydraulische olie toe tot het juiste niveau; -starten en verder varen.
Aanvullende ervaring van de Wildebeest: "Zorg ervoor dat de schakel lever op de ronde schakel-schijf bij demontage niet verschoven wordt en vermijd het demonteren van de schakel lever
zelf tenzij de posities van zowel de lever en de onderliggende schijf eerst duidelijk met potlood of viltstift zijn aangegeven".
Aanvullende ervaringen van de Maybe: De reparatie van afgebroken levers in de Paragon keerkoppeling door een monteur kost naar schatting € 1200,=. (prijspeil 2005).
De keerkoppeling wordt namelijk geheel uit- en ingebouwd.
Deze reparatie is echter goed zelf te doen door gebruik te maken van een flexibele magneet met een diameter van ten hoogste 5 mm. Hiermee kan men langs de remband en
het koppelinghuis gemakkelijk onder in de koppeling komen om de brokstukjes er uit te vissen. Maybe lukte dat in 5 minuten tijd: zie onderstaande foto.
Het monteren van de nieuwe levers en het deksel kost aan tijd ca. 2 uur: tel uit je winst!
TIP: Hang vier platte magneetjes uit een PC preventief onder het keerkoppelinghuis, zodat stukjes die van de levers afbreken niet de oliekanalen kunnen binnendringen. Er
staat 4 bar druk in de koppeling, dus je weet maar niet wat er anders kan gebeuren.
Advies: vervang leidingen hydraulische keerkoppeling
De Paragon-keerkoppeling wordt via twee rubberen hogedruk-olieleidingen operationeel gehouden. Bij de voorzitter is na 24 jaar één
van deze twee leidingen plotseling gesprongen, zonder een moment van waarschuwing. Gelukkig gebeurde het in de jachthaven, zodat vervelende gevolgen zijn uitgebleven.
Geadviseerd wordt om deze oude leidingen preventief te vernieuwen. Kosten ca. 100 gulden voor de twee leidingen plus 2 1/4 liter
speciale transmissie olie. Zeer gemakkelijk zelf uit te voeren. Succes.
Praktische tips van de Rhea voor het onderhoud van uw Perkins TIP 1 :Motorolie: Omdat ik onlangs, stilliggend in de haven, de moter heb
laten draaien, ben ik erachter gekomen dat er met het uitlaatwater wat olie meekomt. Hoewel het niet veel is, geeft dat toch een wat raar gezicht zo'n
olievlek op het water. Ik heb de moter dan ook snel uitgezet want ik wil geen vervuilende activiteiten op mijn geweten hebben. Omdat ik toch nog olie
moest verversen, heb ik Kemper & van Twist hiernaar gevraagd. De motorolie koop ik normaliter gewoon in de winkel en is van prima kwaliteit
en specificaties voor autodiesels ( bv 10w50 ff of hoger). Men gaf mij de informatie dat dit waarschijnlijk de oorzaak is van wat motorolielekkage,
omdat de moderne oliën juist heel dun zijn en dat is juist niet goed voor onze Perkins! Het advies is dan ook duidelijk: neem een 15W40 olie van de voorgeschreven
specificatie CC. Dus geen hogere letters als dd of gg. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat olie niet door de zuigerveren wordt meegeschraapt en
dan via de uitlaat naar buiten gaat. Overigens schijnt dit proces niet geheel te voorkomen te zijn als de moter slechts laag belast draait en niet optimaal op temperatuur is.
TIP 2 : Vervangen oliefilter. Van een oudgediende Perkinsmonteur heb ik de volgende tip onthouden als je het oliefilter vervangt door een nieuwe.
Verzadig een nieuw filterelement voor montage eerst met motorolie door het rechtop te houden en er voorzichtig wat in de gieten. Dit kan even duren
want de olie moet inzakken. Als het filter verzadigd (vol) is dan het rubber randje even met olie insmeren en monteren. Het voordeel van deze werkwijze
is dat er op deze manier veel sneller olie voor de broodnodige smering van de motor beschikbaar komt.
TIP 3 :Aftappen buitenkoelwater motor ivm bevriezingsgevaar.
Op de jaarvergadering werd getipt om in de winter de waaier uit de waterpomp te halen om het water eruit te laten lopen. Mijn aanvullende tip hierop is:
onder aan hetpomphuis zit een klein aftapboutje. Dit losdraaien kost minder moeite dan het verwijderen van de waaier. Dan moet er eigenlijk weer een
nieuwe pakking gemonteerd worden. De beste tip die we gehoord hebben is natuurlijk het toevoegen van enkele liters koelvloeistof via het
dichtgezette wierfilter. Mijn ervaring is dat na 5 liter er uit de uitlaat koelvloeistof begint te komen, als teken dat het gehele buitenwatersysteem
met een mengsel koelvloeistof/water gevuld is. Omdat koelvloeistof uit de automaterialenzaak of bij Gamma niet milieuvriendelijk is, moeten we er
natuurlijk wel om denken dat zowel bij het vullen van het systeem als bij het voor de eerste keer starten van de motor in het voorjaar, er een puts
buitenboord onder de uitlaat gehangen moet worden om de uitkomende koelvloeistof weer op te kunnen vangen en af te geven bij de bilgewater afvoer in de haven.
TIP 4 :Vervuiling brandstoftanks. Het is bekend dat vervuilde dieseltanks storing geven als we het niet kunnen gebruiken, dus op ruw water als de
vuiligheid in de tanks wordt opgewoeld en de filters verstopt. Het loont de moeite om in het voorjaar via de reguliere aftapkraantjes onder aan de tanks
via een slangetje naar een jerrycan een flinke straal af te tappen, tot de dieselolie geheel helder is. Nadeel van deze methode is dat eigenlijk alleen
de tankbodem in de directe nabijheid van de aftapkraan bereikt wordt. In de rest van de tank blijft de prut gewoon liggen. Omdat gebleken is dat bij het
tanken van dieselolie in havens (ook langs de belgische kust) soms veel troep meekomt, heb ik de volgende tip als blijkt dat de tankbodem vervuild
is (er uit de aftapkraanjtes vuil meekomt). Schaf bij de Gamma voor 25,-- een klein opzetpompje voor de boormachine aan
en verbindt de aanzuigkant via een plastic slangetje met een stukje uitgegloeide koperen buis van 8 mm. Deze buis buigt makkelijk en is toch
voldoende stug. Bovenop de dieseltanks zit een 1" schroefdop die eraf gedraaid kan worden. Door de buigzame koperen buis in de tank te steken kan
de gehele bodem gestofzuigd worden als de boormachinepomp aangezet wordt. De afvoerzijde van het pompje kan met een doorzicht slangetje in een jerrycan
gedaan worden. Deze dieselolie niet weggooien, maar met een koffiefilterzakje filteren en weer teruggooien in de dieseltanks. Het beste
is dit met twee personen te doen. Een voor het stofzuigen en het koperen buisje in de goede stand buigen en een die de boormachine aanzet en erop let
dat de jerrycan niet overstroomt. Je staat er versteld van hoeveel vuiligheid eruit komt! (bij volle dieseltanks heb je in principe geen
pompje nodig omdat dan met een stukje buis en een doorzichtig slangetje naar een jerrycan ia het hevelprincipe ook de bodem van de tank gereinigd kan
worden. Probleem is dan wel dat het hevelprincipe door aanzuigen op gang gebracht moet worden en dat dus de kans bestaat op een mond vol diesel).
Ushant 41 Onlangs is duidelijk geworden dat de Roggers 12.5 en 14 meter, die door Stangate Marine in Engeland zijn gebouwd, onder de naam
Ushant zijn verkocht. Ushant is de Engelse naam voor Île d'Ouessant, een eiland voor de westkust van Bretagne. Zeewaardiger kan het dus niet.
Eerder werd de Rogger 14 meter door Stangate Marine onder de naam Atlas Rogger 46FD op de markt gebracht.
Grundsolide Konstruktion Dat Rogger's oersolide zijn staat voor elke eigenaar natuurlijk als een paal boven water, maar het doet je Rogger-hart extra goed als je dat ook nog een keer zwart-op-wit bevestigd ziet in een zo kritisch blad als het Duitse Boote. Een testteam daarvan voelde de MK begin jaren zeventig
duchtig aan de tand, om al na de "Trockenbetrachtung" tot de conclusie te komen dat de bouw "erzsolide" was: "gebaut für een Stückchen Ewigkeit".
Om vervolgens met "Windstärke 6 bis 7" het wijde sop te kiezen. "Nu merk je pas met wat voor schip je te maken hebt", schrijft het team. "Je staat
kurkdroog in het stuurhuis een hete grog te drinken, terwijl water en schuim over het voorschip slaan. Het lijkt wel of je voor de televisie naar een
maritieme film zit te kijken. Het is een genoegen dat andere motorsailers weliswaar eveneens bieden, maar deze zeilt ook nog - en hoe! Iets wat
je niet van allemaal kunt zeggen." [...] "Nichts da von dem Bolzen und Rollen was dem sogenannten Fifty-Fifty gerne eigen ist. Die Bewegungen
sind ausgesprochen elegant und angenehm weich."
Waarna uitgebreid wordt ingegaan op de zeewaardige kwaliteiten ("es kompensiert sich ganz von alleine") en vaareigenschappen van de
Rogger ("kurstreu wie eine Strassenbahn"), het gemak waarmee het schip snel door de wind gaat en vooral: z'n snelheid van 7 tot 9 knopen.
Zodat zelfs, aldus het verslag, een ervaren wedstrijd-zeilrot ("Regattafuchs"), die deel uitmaakt van het testteam en meestal z'n neus ophaalt voor
"Tourenschipper", niet weinig "begeistert" raakt.
Vervolgens "surft" het team nog met een snelheid van 10 knopen (voor de wind) over de golven, om na het noemen van slechts één minpuntje
(geen eindstop aan de handreling op het kajuitdak) tot de slotsom te komen dat de Rogger "einfach eine Yacht ist die stimmt, von der Konstruktion her und auch vom Detail."
En daar sluit de redactie van Rogger Journaal zich "unbedingt" bij aan.
Droogvallen met een Rogger
De Rebel is de 'plug' van de 12.5 meter Rogger, die door ons RMC-lid zelf is afgebouwd. Interieur en
opbouw verschillen volledig van de standaard 12.5 m Rogger.De Rebel valt regelmatig droog, rechtop zoals afgebeeld of op haar zij.
Ook twee leden met een 10.50 meter Rogger zijn wel eens (ongewild) drooggevallen. Hun ervaringen zijn hieronder weergegeven:
Rechtop droogvallengaat als volgt:
-het schip wordt op een vlakke plek aan de grond gevaren, zodanig dat later de vloedstroom in de langsrichting van de boot stroomt;
-de bemanning brengt meteen dwarsuit twee ankers uit, elk met een lijn van 45 meter waarvan het ene
eind wordt vastgeknoopt aan de grootzeilval en het ander eind aan de genuaval; -aan boord worden de vallen meteen aangehaald;
-wanneer het water weg is, wordt het derde (hoofd)anker vooruit uitgebracht in de richting van de vloedstroom;
-de bemanning kan nu rustig rondlopen op het schip en volop genieten van het Wad.
Op haar zij droogvallen gaat als volgt:
-het schip wordt op een zo vlak mogelijke plek bij vallend water aan de grond gezet in de langsrichting van de vloedstroom;
-de bemanning gaat aan de kant van het schip zitten waar naartoe de boot moet hellen, zo mogelijk in de richting van de oplopende zandbank ernaast;
-belangrijk is ook dat het droogvalgebied beschermd is tegen flinke golven, m.a.w. droogvallen in een zeegat is niet aan te raden;
-om het overlopen van de 2 dieseltanks te voorkomen, moeten de kranen worden afgesloten (de watertank in het midden en de accu's
geven geen problemen, voor zover bekend); -terwijl het water valt, gaat het schip rustig op haar zij liggen onder een hoek van 40 tot 45 graden;
-de romp raakt de grond ter hoogte van de waterlijn; -wanneer het water weg is, wordt het hoofdanker uitgebracht in de richting van de vloedstroom;
-het leven aan boord is moeizaam, maar slapen op de zijkant van de kooi moet aangenaam zijn;
-bij opkomend water komt het schip meteen omhoog, terwijl het water niet boven het berghout cq de rubberen stootrand komt.
De ervaring heeft geleerd dat droogvallen met een Rogger goed en veilig mogelijk is.
Aanvullingen op deze ervaringen zijn zeer welkom en worden meteen op de site gezet, ter leeringhe ende vermaack van de andere leden.
Rogger als vissersboot
Eén van de vele mogelijkheden van de Rogger.
Hierbij ons lid Halinka op weg naar de visgronden bij Norderney om een maaltje vis te vangen voor de komende ledenvergadering van de Rogger Motorsailer Club op zaterdag 24
november 2001.
Anekdote Toen in de zestiger jaren het verwerken van polyester in de jachtbouw een vlucht nam, besloot eene Jos Verschure, directeur en mede-eigenaar van de werf IHC Verschure in Amsterdam, gespecialiseerd in de bouw van grote zeegaande baggerschepen, om een researchafdeling op te
richten om te kijken of de polyesterbouw ook interessant zou kunnen zijn voor de 'grote' scheepsbouw. Aangezien Verschure zelf een enthousiast
watersporter was, was het voor hem een goed alternatief om zich te storten op de cascobouw van een paar goed gelijnde schepen, zodat met het
verwerken van polyester de nodige ervaring kon worden opgedaan en (hopelijk) kostendekkend kon worden gewerkt. Met de Eista-werf werd een
contract afgesloten voor de bouw van Banjer- en Rogger-casco's. Op het terrein van Verschure's Oranjewerf werd een grote loods gebouwd en
onder de naam Polyboat is men van start gegaan.
De anecdote wil dat toen het casco van de eerste Rogger uit de mal kwam en mijnheer Jos erbij werd gehaald om het product te bewonderen en
te beoordelen, hij naar het gereedschaps-magazijn is gegaan en terugkwam met een voorhamer van niet gering gewicht. Tot grote schrik van de
overige aanwezigen haalde hij uit met de voorhamer en sloeg met een rotklap een ster in het onderwaterschip. Zijn commentaar: 'Een mooi schip,
maar ik zou hem niet moeten. Overdoen en zwaarder bouwen.' heeft tot het laatste moment in de herinnering geleefd van het hoofd technische dienst van het bedrijf.
Dit en niets anders is de reden dat de casco's die Polyboat in het verleden heeft gebouwd een sterkte en een gewicht hebben gekregen die geen
enkele andere cascobouwer kon evenaren. Polyboat heeft tot ca. 1973 onder de vlag van IHC Verschure casco's gebouwd. Het toepassen van
polyester in de zeescheepvaart is nooit goed van de grond gekomen. Wel richting luchtvaart (Fokker) en de vervoersector. Om reden hiervan en
door de lagere overheadkosten is Polyboat verzelfstandigd, omgedoopt in Polymarin en verhuisd via Heerhugowaard naar Medemblik, waar de firma thans nog actief is.
Model Rogger MK II
Jaren geleden blijkt er ook een model van de Rogger MK II gebouwd te zijn. We proberen dit
model weer terug te vinden en te tonen aan de leden.
Nieuwe Rogger wordt gebouwd
Lex van Viegen, modelbouwer van een zeer fraaie Banjer schaal 1:10 (zie verder op deze site), is nu gestart
met de bouw van een Rogger FD2 schaal 1:20.
De RMC wenst hem veel succes en zal de voortgang presenteren op deze site.
Klik op foto voor vergroting.
Model Rogger 10.50 meter
De spanten staan, het model begint vorm te krijgen.
|